1. PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928).

  1.  PODSTAWOWE TERMINY

§ 1

  1. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
  2. szkole – należy przez to rozumieć LVI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie;
  3. dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora LVI Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie;
  4. zgłoszeniu o nieprawidłowości – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w szkole, w której zgłaszający uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym  podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
  5. zgłoszeniu wewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie podmiotowi prawnemu – pracodawcy informacji o naruszeniu prawa;
  6. zgłoszeniu zewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa;
  7. ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
  8. kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych; przyjmującym zgłoszenie – należy przez to rozumieć pracownika szkoły upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa w szkole oraz podejmowania działań następczych;
  9. przyjmującym zgłoszenie – należy przez to rozumieć pracownika szkoły upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa w szkole oraz podejmowania działań następczych;
  10. zgłaszającym– należy przez to rozumieć osobę do tego uprawnioną , która zgłasza naruszenie prawa lub nieprawidłowości mające miejsce w szkole. Zgłaszającym  może być między innymi pracownik szkoły,  stażysta, wolontariusz, praktykant, kandydat do zatrudnienia i były pracownik, jeżeli do nieprawidłowości lub naruszenia prawa doszło w kontekście związanym z pracą;
  11. sygnaliście – należy przez to rozumieć zgłaszającego, którego zgłoszenie decyzją przyjmującego zostanie poddane postępowaniu wyjaśniającemu;
  12. osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
  13. osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
  14. osobie powiązanej z sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17);
  15. pracowniku  – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia w LVI  Liceum Ogólnokształcącym            im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie;
  16. działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych;
  17. działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem i które narusza lub  może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
  18. informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszeń prawa, ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenie prawa oraz informacje na temat powodów podjętych działań następczych;
  19. RODO – Rozporządzenie PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. z 2026 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.).
  1. ZASADY OGÓLNE

§ 2

  1. Wprowadzany Regulamin zgłoszeń wewnętrznych, określający procedurę zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszenia, zwany dalej Regulaminem, określa tryb zgłaszania przez zgłaszających przypadków naruszeń prawa, standardów etycznych i procedur w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie
  2. Wprowadzany w szkole system przyjmowania zgłoszeń umożliwia wszystkim sygnalistom:
  3. przekazywanie informacji za pośrednictwem specjalnych i niezależnych kanałów komunikacji;
  4. pozostawanie pod ochroną przed działaniami represyjnymi, dyskryminującymi lub innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania, które mogą zaistnieć w następstwie zgłoszenia.
  5. Dokonywanie zgłoszenia przez sygnalistę nie może skutkować działaniami odwetowymi, polegającymi w szczególności na:
  6. odmowie nawiązania stosunku pracy;
  7. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  8. niezawarciu umowy o pracę  na czas określony lub umowy na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  9. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  10. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  11. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  12. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  13. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  14. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  15. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  16. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  17. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  18. przymusie, zastraszaniu i wykluczeniu;
  19. mobbingu;
  20. dyskryminacji;
  21. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  22. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  23. nieuzasadnionym skierowaniu na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że  przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  24. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  25. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  26. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
  27. Przepis w pkt. 3 stosuje się również w stosunku do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z pracodawca zatrudniającym zgłaszającego.
  28. Zgłaszający podlega ochronie określonej w przepisach, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o nieprawidłowości jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia.
  1. PRZEDMIOT ZGŁOSZENIA

§ 3

Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o nieprawidłowościach lub naruszeniu prawa dotyczących:

  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. ochrony prywatności i danych osobowych;
  4. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  5. obowiązujących w szkole regulacji wewnętrznych (np. statutu szkoły,  regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych, regulaminu ZFŚS, regulaminu przyznawania dodatków motywacyjnych);
  6. standardów etycznych przyjętych w szkole;
  7. i inne wskazane w ustawie.
  • DOKONYWANIE ZGŁOSZENIA WEWNĘTRZNEGO

§ 4

  1. Zgłoszenia wewnętrznego może dokonać każda osoba do tego uprawniona, jeżeli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe. Wzór karty zgłoszenia stanowi załącznik nr 1 niniejszego Regulaminu.
  2. W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
  • Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych może być dopuszczona wyłącznie osoba posiadająca pisemne upoważnienie dyrektora szkoły, zwana dalej przyjmującym. Przyjmujący jest zobowiązany do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskał w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywał tę pracę. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 2 niniejszego Regulaminu.
  • Dyrektor szkoły wyznacza następujące osoby do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, o których mowa w niniejszym Regulaminie:
  •  starszy referent
  • Zgłoszenie może mieć charakter:
  • jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnianie zgłoszenia;
  • poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych.
  • Nie dopuszcza się obsługi zgłoszeń anonimowych. Zgłoszenia anonimowe pozostają bez rozpatrzenia.
  • Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać:
  • dane zgłaszającego (imię i nazwisko, adres korespondencyjny lub adres mailowy zwane dalej adresem do kontaktu);
  • datę i miejsce zgłoszenia;
  • informacje o  osobie/osobach, które dopuściły się nieprawidłowości, jeżeli  są znane zgłaszającemu;
  • opis nieprawidłowości oraz datę, miejsce i okoliczności zdarzenia;
  • informację, czy zgłaszający wyraża zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
  • Zgłaszający może dołączyć do zgłoszenia wewnętrznego dowody na poparcie opisywanej nieprawidłowości lub naruszenia prawa oraz wykaz świadków opisywanej sytuacji.
  • Zgłaszający  może przekazywać zgłoszenia przyjmującemu drogą ustną oraz pisemną. Dokonując zgłoszenia zgłaszający jest zobowiązany do podania swojego adresu korespondencyjnego lub adresu poczty elektronicznej zwanego dalej „adresem do kontaktu”.
  • Zgłoszeń drogą ustną można dokonywać:
  • podczas bezpośredniego  spotkania z przyjmującym;
  • przyjmujący dokumentuje zgłoszenie ustne w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego przebieg, Zgłaszający może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania  lub zrezygnować z zapoznania się z nim. Wzór protokołu ze spotkania stanowi załącznik nr 3 niniejszego Regulaminu.
  • Zgłoszeń drogą pisemną można dokonywać:
  • wysyłając pismo drogą tradycyjną na adres szkoły, skierowane imiennie do przyjmującego z dopiskiem „zgłoszenie sygnalisty”. Przesyłki nie podlegają otwarciu w Sekretariacie i po zarejestrowaniu przekazywane są bezpośrednio do starszego referenta
  • kierując wiadomość e-mail na adres:
  • administracja.lo56@eduwarszawa.pl
  • Po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia, przyjmujący podejmuje decyzję o nadaniu zgłaszającemu statusu sygnalisty. Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, że zgłaszający działał w złej wierze.
  • Przyjmujący ma obowiązek potwierdzenia zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania na adres do kontaktu, o którym mowa w pkt. 2. Wzór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia o nieprawidłowości stanowi załącznik nr 4 niniejszego Regulaminu.

§ 5

  1. Przyjmujący zgłoszenia o nieprawidłowościach prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych. Wzór rejestru zgłoszeń wewnętrznych określony jest w załączniku nr 5 niniejszego Regulaminu.
  2. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych obejmuje:
  3. numer sprawy;
  4. przedmiot nieprawidłowości;
  5. dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
  6. adres do kontaktu sygnalisty;
  7. datę dokonania zgłoszenia;
  8. informacje o podjętych działaniach następczych;
  9. datę zakończenia sprawy.
  10. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu działań zainicjowanych tymi działaniami.
  11. Wobec zgłaszającego jest realizowany obowiązek wynikający z art. 13 RODO, poprzez umieszczenie przez Administratora na karcie zgłoszenia odpowiedniej klauzuli informacyjnej.
  12. Wobec osoby/osób, których dotyczy zgłoszenie realizowany jest obowiązek wynikający z art. 14 RODO, za pomocą odpowiedniej klauzuli informacyjnej, której wzór stanowi załącznik nr 6 niniejszego Regulaminu. 
  • PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

§ 6

  1. Przyjmujący dokonuje weryfikacji zgłoszenia o nieprawidłowości oraz informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji. Jeżeli zgłoszenie dotyczy dyrektora, przyjmujący powiadamia o zgłoszeniu osobę upoważnioną przez dyrektora.
  2. Dyrektor decyduje o powołaniu Komisji, która będzie prowadziła postępowanie wyjaśniające. Spośród osób powołanych do Komisji wybiera się przewodniczącego Komisji, który prowadzi obrady i odpowiada za ich przebieg.

W skład zespołu wchodzą:

– starszy referent – jako przewodniczący Zespołu

– nauczyciel

– starsza woźna

  • Wszelkie działania podejmowane w ramach postępowania wyjaśniającego powinny być prowadzone z zachowaniem należytej staranności, bezstronności i obiektywizmu.
  • Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego Komisja sporządza protokół, który następnie zostaje przedłożony  dyrektorowi/wicedyrektorowi.
  • W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,  zgłoszenie może zostać uznane za:
  • zasadne, wówczas podejmowane są działania naprawcze. W zależności od ustaleń działania te mogą obejmować czynności przeciwko osobom winnym naruszeń, działania zapobiegające naruszeniom oraz wzmacniające system kontroli wewnętrznej w szkole.
  • bezzasadne, wówczas zgłoszenie jest oddalone.
  • W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy dyrektora, Komisja jest zobowiązana do przekazania wniosków końcowych wicedyrektorowi.
  • Informacja zwrotna powinna być przekazana sygnaliście w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego.
  • ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE
  1. Zgłaszający może, z pominięciem niniejszego Regulaminu, dokonać zgłoszenia zewnętrznego, tj. zgłoszenia kierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich lub do organu publicznego.
  • POSTANOWIENIA KOŃCOWE
  1. Za zapewnienie wdrożenia niniejszego Regulaminu odpowiada dyrektor szkoły.
  2. Pracownicy szkoły zobowiązani są do zapoznania się z zapisami niniejszego Regulaminu i podpisaniu stosowanego oświadczenia. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 7 niniejszego Regulaminu.
  3. O niniejszym Regulaminie dyrektor ma obowiązek poinformować każdorazowo osobę ubiegającą się o wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub pełnienia funkcji wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
  4. Niniejszy Regulamin zgłoszeń wewnętrznych znajduje się na stronie szkoły.
  5. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej i podania jej do wiadomości wszystkich osób, których ona dotyczy.
  6. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie w dniu 25.09.2024 r.

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr 5 /2024/2025

 z dnia 12.09.2024 r.

Warszawa, ..……………..

FORMULARZ ZGŁOSZENIA WEWNĘTRZNEGO 

Część 1 – Dane osobowe sygnalisty: 

Imię i Nazwisko:  

Dane kontaktowe:  

Stanowisko służbowe lub funkcja:  

Relacja łącząca z …………………………………………………………………………………………………

​​☐​ jestem pracownikiem; 

​​☐​ jestem pracownikiem tymczasowym; 

​​☐​ jestem zleceniobiorcą/usługodawcą; 

​​☐​ jestem byłym pracownikiem; 

​​☐​ jestem kandydatem do pracy; 

​​☐​ jestem wolontariuszem/praktykantem/stażystą; 

​​☐​ pracuję w organizacji, która jest wykonawcą, podwykonawcą lub dostawcą; 

​​☐​ inne:  

Czy wyraża Pan/Pani zgodę na ujawnienie swej tożsamości. 

TAK   NIE 

 /-/ Czytelny podpis sygnalisty 

/-/ Czytelny podpis osoby przyjmującej zgłoszenie  

Numer sprawy w rejestrze (wypełnia osoba rejestrująca zgłoszenie)  

Część 2 – Informacje o osobie/osobach pokrzywdzonej/pokrzywdzonych: (jeżeli dotyczy) 

Imię i Nazwisko:  

Dane kontaktowe z tą osobą:  

Stanowisko służbowe lub funkcja:  

Część 3 – Informacje o osobie/osobach, której/których działania lub zaniechania dotyczy zgłoszenie: 

Imię i Nazwisko:  

Stanowisko służbowe lub funkcja:  

Część 4 – Informacje o naruszeniu prawa, które zgłaszasz: 

Jakie naruszenia prawa zgłaszasz? 

​​☐​ zamówienia publiczne; 

​​☐​ zachowania korupcyjne; 

​​☐​ zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu; 

​​☐​ ochrona środowiska; 

​​☐​ ochrona konsumentów; 

​​☐​ ochrona prywatności i danych osobowych; 

​​☐​ bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych; 

​​☐​ interesy finansowe Skarbu Państwa RP, JST oraz Unii Europejskiej, 

​​

☐​ rynek wewnętrzny Unii Europejskiej (w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych) 

​​☐​ usługi, produkty i rynki finansowe; 

​​☐​ bezpieczeństwo produktów i ich zgodności z wymogami; 

​​☐​ bezpieczeństwo żywności i pasz; 

​​☐​ zdrowie i dobrostan zwierząt; 

​​☐​ zdrowie publiczne; 

​​☐​ bezpieczeństwo transportu; 

​​☐​ ochrona radiologiczna i bezpieczeństwo jądrowe;. 

​​☐​ konstytucyjne wolności i prawa człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej; 

​​☐​ inne;  

Na czym polegają lub polegały naruszenia prawa, które zgłaszasz? 

Kiedy i gdzie zgłaszane naruszenia prawa miały miejsce? 

W jaki sposób doszło do naruszenia prawa i z jakiego powodu? 

Czy zgłaszasz jakieś dowody? Jeśli tak, to jakie? 

Czy zgłaszałeś/zgłaszałaś te naruszenia prawa już wcześniej? Jeśli tak, to kiedy, komu i w jakiej formie? Czy otrzymałeś/otrzymałaś odpowiedź na zgłoszenie? 

Czy chcesz dodać coś jeszcze wsprawie zgłoszenia? 

/-/ Czytelny podpis sygnalisty 

/-/ Czytelny podpis osoby przyjmującej zgłoszenie  

Część 5 – Oświadczenie sygnalisty 

Oświadczam, że dokonując niniejszego zgłoszenia:  

  1. działam w dobrej wierze, 
  2. posiadam uzasadnione przekonanie, że zawarte informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe,  
  3. nie dokonuję ujawnienia w celu osiągnięcia korzyści,  
  4. ujawnione informacje są zgodne ze stanem mojej wiedzy i ujawniłem wszystkie znane mi fakty i okoliczności dotyczące przedmiotu zgłoszenia,  

/-/ Czytelny podpis sygnalisty 

Numer sprawy w rejestrze (wypełnia komórka rejestrująca zgłoszenie)  

KLAUZULA INFORMACYJNA

w związku z przetwarzaniem danych osobowych

zgłaszającego nieprawidłowość

Na podstawie art. 13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) – zwanego dalej Rozporządzeniem RODO, informujemy, iż :

1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest LVI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego, ul. Dzieci Warszawy 42, 02-495 Warszawa, tel. 22 662-64-12, sekretariat.lo56@eduwarszawa.pl

2) Administrator powołał Inspektora ochrony danych osobowych, z którym, w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, może się Pani/Pan skontaktować poprzez adres e-mail:  iod.ursus@edukomepencje.pllub pisemnie na adres Administratora z dopiskiem „IOD”.

3) Administrator danych osobowych przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie art.6. ust.1 pkt c Rozporządzenia RODO w związku z art.8. Ustawy z dn.14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

4) Pani/Pana dane osobowe w postaci imienia i nazwiska, danych kontaktowych i innych danych zawartych w zgłoszeniu sygnalizacyjnym przetwarzane będą w celach związanych z przyjęciem zgłoszenia sygnalizacyjnego o naruszeniu prawa i ewentualnym podjęciem działań następczych.

5) Administrator zapewnia poufność Pani/Pana danych osobowych. W związku z przetwarzaniem danych w celach o których mowa w pkt 4 odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa, np. prokuratura, sądy.

6) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postepowań zainicjowanych tymi działaniami.

7) W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do treści swoich danych, do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania i przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu, oraz inne uprawnienia w tym zakresie wynikające z obowiązujących przepisów prawa,

8) W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: 00-193 Warszawa, ul. Stawki 2.

9) Podanie przez Panią/Pana danych osobowychjest dobrowolne, jednakże niezbędne do przyjęcia i rozpatrzenia zgłoszenia sygnalizacyjnego. Anonimowe zgłoszenia będą odrzucane.

11) Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

……………………                                            ………………………………………….

                        data                                                                                                       podpis zgłaszającego        

Data wpłynięcia    Podpis osoby przyjmującej zgłoszenie

Załącznik nr 2  

do Zarządzenia nr 5/2024/2025

    z  dnia 12.09.2024  r. 

UPOWAŻNIENIE

do przetwarzania danych osobowych

w systemach informatycznych lub w zbiorach w wersji papierowej

Z dniem …………………………………………………………… upoważniam Pana / Panią do przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do przyjmowania, rozpatrywania, opiniowania, wyjaśniania zgłoszeń naruszenia prawa wpływających od sygnalistów.

Upoważnienie obejmuje prawo do przetwarzania danych sygnalistów oraz osób wskazanych    w zgłoszeniach przekazywanych przez sygnalistów w zakresie niezbędnym do realizacji wewnętrznej procedury przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń od sygnalistów.

Wskazane czynności będą realizowane w wykorzystaniem sprzętu oraz narzędzi udostępnionych przez administratora.

Upoważnienie obejmuje zbieranie danych, wgląd do danych, kopiowanie, przesyłanie, stosowanie pseudonimizacji, niszczenie po ustaniu przydatności.

Niniejsze upoważnienie nie upoważnia do udzielania dalszych upoważnień i wygasa z dniem ustania stosunku pracy, a ponadto może być w dowolnym czasie zmienione lub odwołane.

Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania poufności danych osób zgłaszających naruszenia prawa oraz prowadzonych postępowań wyjaśniających określonych Regulaminem zgłoszeń wewnętrznych, określającego procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń.

Niniejsze upoważnienie traci moc najpóźniej z dniem odwołania, rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę.

…………………………………                   ………………………………………………..

  miejscowość i data                                                                   pieczęć i podpis

Administratora Danych Osobowych

OŚWIADCZENIE OSOBY UPOWAŻNIONEJ

Oświadczam, że zapoznałem/am się z polityką i procedurami ochrony danych osobowych, a także wewnętrznym regulaminem przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach obowiązującym u administratora i zobowiązuje się do przestrzegania zasad w nim zawartych. Zobowiązuję się do zachowania wszelkich informacji chronionych, do których otrzymam dostęp, a także metod ich zabezpieczeń w poufności, także po ustaniu upoważnienia.

Oświadczam, że wykonując swoje obowiązki zapewnię należytą poufność danych osobowych w zgłoszeniach, w szczególności stosując pseudonimizację podczas rozpatrywania zgłoszenia, aby zapewnić należyta ochronę sygnalisty. Zasadę poufności i pseudonimizacji będę stosować także w odniesieniu do danych osób, zawartych w zgłoszeniu, w celu umożliwienia skutecznego przeprowadzenia postepowania wyjaśniającego.

……………………………                                       ……………………………………………

            miejscowość i data                                                                     podpis osoby upoważnionej

Załącznik nr 3  

do Zarządzenia nr 5/2024/2025

    z  dnia 12.09.2024  r. 

PROTOKÓŁ SPOTKANIA

  1. Data i miejsce spotkania: ………………………………………………………….
  2. Uczestnicy:
  3. …………………………………………………………..
  4. …………………………………………………………..
  5. Cel spotkania: ……………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Opis przebiegu spotkania: …………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Data ……………………           

Podpisy przyjmującego …………………………

                       Podpis zgłaszającego                        ……………………………

Niniejszym rezygnuję z przysługującego mi prawa do zapoznania się z protokołem spotkania.

       Data …………….                       Podpis zgłaszającego ………………………….                             

Załącznik nr 4  

do Zarządzenia nr 5/2024/2025

       z  dnia 12.09.2024  r. 

POTWIERDZENIE ZGŁOSZENIA O NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Niniejszym potwierdza się przyjęcie zgłoszenia o nieprawidłowości od ………………………………. ……………………………………………………………………………. w dniu …………………………………………………. .

                        imię i nazwisko zgłaszającego                                                          data

Niniejszym stwierdza się, że zgłaszającemu nadano / odmówiono nadania * statusu sygnalisty. Odmowa nadania zgłaszającemu statusu sygnalisty wynika z następujących względów:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………                              ………………………………………..

miejscowość i data                                                                                            podpis przyjmującego zgłoszenie

*niepotrzebne skreślić

                        Załącznik nr 5 

do Zarządzenia nr 5/2024/2025

    z  dnia 12.09.2024  r. 

REJESTR ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

  Nr sprawy  Data zgłoszenia    Przedmiot naruszenia  Dane osobowe sygnalisty (w tym adres do kontaktu  Dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie    Podjęte działania następcze  Data zakończenia sprawy
         
         
         
         
         
         


                                                                                                                      Załącznik nr 6  

do Zarządzenia nr 5/2024/2025

    z  dnia 12.09.2024  r. 

            KLAUZULA INFORMACYJNA

w związku z przetwarzaniem danych osobowych

osoby, której dotyczy zgłoszenie

Na podstawie art. 14 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) – zwanego dalej Rozporządzeniem RODO, informujemy, iż :

1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest  LVI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego, ul. Dzieci Warszawy 42, 02-495 Warszawa, tel. 22 662-64-12, sekretariat.lo56@eduwarszawa.pl

2) Administratorem powołał Inspektora ochrony danych osobowych, z którym, w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, może się Pani/Pan skontaktować poprzez adres e-mail:  iod.ursus@edukomepencje.pl lub pisemnie na adres Administratora z dopiskiem „IOD”.

3) Administrator danych osobowych przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie art.6. ust.1 pkt c Rozporządzenia RODO w związku z art.8. Ustawy z dn.14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

4) Pani/Pana dane osobowe w postaci imienia i nazwiska i innych danych zawartych w zgłoszeniu sygnalizacyjnym przetwarzane będą w celach związanych z obowiązkiem podjęcia działań następczych po zgłoszeniu sygnalisty o możliwym naruszeniu prawa.

5) Administrator zapewnia poufność Pani/Pana danych osobowych. W związku z przetwarzaniem danych w celach o których mowa w pkt 4 odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa, np. prokuratura, sądy.

6) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

7) W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do treści swoich danych, do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania i przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu oraz inne uprawnienia w tym zakresie wynikające z obowiązujących przepisów prawa,

8) W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: 00-193 Warszawa, ul. Stawki 2.

9) Podanie przez Panią/Pana danych osobowychjest obowiązkiem prawnym, gdyż jest niezbędne do podjęcia działań następczych zgłoszenia sygnalizacyjnego.

11) Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

………………………………………………………..                        ………………………………………….

                        data                                                                                                                     podpis

……………………………………….

                  (imię i nazwisko)

……………………………………….

                     (stanowisko) 

OŚWIADCZENIE 

Oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z zarządzeniem nr 5/2024/2025  Dyrektora szkoły z dnia 12.09.2024 r. w sprawie Procedury zgłoszeń wewnętrznych w LVI Liceum Ogólnokształcącym   im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie, dotyczącym zgłaszania informacji o naruszeniach prawa oraz ochrony sygnalistów i zobowiązuję się do jego przestrzegania. 

Przyjmuję do wiadomości, że nieprzestrzeganie zasad zawartych w Procedurze zgłoszeń wewnętrznych w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Warszawie  stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności pracowniczej wynikającej z Regulaminu pracy w LVI LO lub odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. 

Warszawa, dnia 23.09.2024 r.

 ………………………………. 

podpis pracownika